Škotija: ką nuveikti ir pamatyti

Yra šalių, kurios – nudailintos lyg deimantai, išreklamuotos ir aktyviai lankomos turistų iš viso pasaulio. Bet yra tokių kraštų, kurių neįmanoma nupopsinti, nušlifuoti ir iščiustyti. Viena tokių man yra Škotija – žalių kalnų, mėlynų ežerų ir rūsčių pilių kraštas, apipintas legendomis ir paskendęs tirštame rūke. Paslaptys mane labai traukia, todėl ten lankiausi ne vieną kartą.  Nežinomybės šydą praskleidė mano sesė, kuri gyveno ir studijavo Škotijoje, jos dėka pabuvojau vietose, kurias vertina tenykščiai. Štai ką aplankyti ir nuveikti rekomenduoju aš ir mano sesė.

ISLE OF SKYE – ĮKVĖPTI GRYNO ORO

Isle of Skye man yra pati gražiausia vieta visoje Škotijoje. Kalnai, iškyšuliai, vandenynas, kriokliai ir ežeriukai – viskas susipina tarpusavyje ir sukuria nuostabią gamtos harmoniją.

Mes apsistojome Portree miestelyje dviem naktims. Iš anksto buvome užsisakiusios dienos turą po salas iš čia: https://www.realscottishjourneys.com/tour_real_skye.html .Turo kaina – apie 54 svarai žmogui. Į paketą įėjo gido paslaugos, visos dienos ekskursija autobusu.

Turo galima neimti ir salą apvažiuoti savarankiškai automobiliu, bet jei keliauji be mašinos, patogu jungtis prie grupės: pačiam nieko galvoti nereikia, o tik grožėtis nuostabiais vaizdais. Renkantis turą, būtinai pasižiūrėk, kad į ekskursiją įeitų mano žemiau išvardinti objektai.

Fairy pools

Pirmoji sustojimo vieta – Fairy pools (Fėjų baseinai) – kalnų apsuptyje susiformavę kriokliai ir skubantys tekėti upeliai sukūrė paslaptingos pasakos jausmą, kadangi viskas skendėjo rūke (tikras škotiškas oras).

Nors buvo vėsu ir purškė lietus, matėme drąsuolių, kurie maudėsi natūraliuose vandens baseinuose. Jei būtų vasara, aš taip pat mielai šokčiau į spa tarp kalnų, bet, deja, tai buvo pavasario vidurys ir sveikuolių pavyzdys manęs nesuviliojo. Bet pasivaikščioti palei krioklius buvo verta, kadangi takai labai tinkami žygiams. Kol vaikštinėjome aplink Fėjų baseinus, pradėjo giedrytis. Valio! Toliau laukė viena gražiausių salos vietų.

Neist Point

Neist Point ir jame esantį švyturį būtina pamatyti kiekvienam, nes tai gražiausia salos vieta. Žinoma, ir populiariausia, bet, kai mes ten vaikščiojome, žmonių buvo vienas-kitas (kelionių ne sezono metu privalumas).

Mes ėjome iki švyturio, lipome į iškyšulį ir vos gaudėme kvapą. Tik ne nuo nuovargio, o nuo nuostabių vaizdų.

Tokioje vietoje verta papietauti, iš kuprinės išsitraukus sumuštinius, bet mes pietavome vietinėje salos kavinėje, į kurią atvežė gidas.

Fairy Glen

Po pietų, tęsėme salos atradimus. Trečia stotelė – Fairy Glen (Fėjų slėnis). Joje didžiausią įspūdį padarė slenkant ledynams susiformavęs reljefas.

Ten labai derėjo ir besiganančios avytės. O aš pasijaučiau tarsi piemenė.

Kilt uola ir Mealt kriokliai

Ketvirtas sustojimas – apžvalgos aikštelė, nuo kurios pamatėme klostuotas Kilt uolas (uolos taip vadinasi, nes primena kiltą – tradicinį škotų sijoną) ir ilgus Mealt krioklių liežuvius. Tai buvo trumpas stabtelėjimas nuotraukai, nes skubėjome toliau.

Quiraing

Penktoji stotelė Quiraing kalnai ir tarp jų įsispraudę simpatiški ežeriukai. Man jie priminė kalnų akis

Šiuose kalnuose norėjosi visu balsu išrėkti: laisvė! Nes būtent ten jaučiausi tokia laisva ir laiminga.

EILEAN DONAN – FOTOGENIŠKIAUSIA ŠKOTIJOS PILIS

Po kalnų, krioklių ir vandenyno, kuriuos mačiau Isle of Skye, labai rekomenduoju susipažinti su vietos architektūra. Kad ir kurioje Škotijos pusėje būtum, pastebėsi, kad visur pridygę pilių. Kai kur liko tik jų griuvėsiai, o kai kur – įrengti muziejai. Viso jų priskaičiuojama netoli dviejų tūkstančių.

Žinoma, visų neaplankysi, tad pradžiai siūlau pamatyti XIII amžiaus Eilean Donan pilį. Ji yra iškilusi saloje, kurią apglėbia net trys ežerai. Pilį su  žemynine dalimi jungia pėsčiųjų tiltas.

Tvirtovė turėjo apsaugoti nuo vikingų antpuolių, bet, deja, buvo sugriauta, o rekonstruota XX amžiuje. Sakoma, kad ši pilis yra labiausiai fotografuojama visoje šalyje. Sutinku, nes ir aš pati nenustojau spaudyti fotoaparato mygtuko.

Tuo metu visur žydėjo pavasarinės gėlės, tad rūstūs pilies mūrai labai gražiai išryškėjo tarp geltonų žiedų ir mėlynų ežerų.

AKIS Į AKĮ SU ELNIAIS

Škotijoje ne tik pilys yra neatsiejama kraštovaizdžio dalis, bet ir pievomis ir kalnais lakstantys gyvūnai. Susitikimas su elniais Cairngorms kalnuose buvo viena iš įsimintiniausių akimirkų.

Mes pamatyti gyvūnus vykome su gidu, kadangi jis žinojo, kur tą dieną galima rasti raguočius. Pastarieji jau laukė atvykėlių. Gyvūnai yra pripratę prie žmonių, todėl drąsiai eina prie jų ir prašo maisto. Pastebėjau, kad turistai labiau bijojo gyvūnų nei elniai jų. Aš irgi iš pradžių nedrąsiai šėriau gražuolius, bet netrukus susidraugavau su jais. Manau, kad keliaujant su vaikais, jiems labai patiktų toks susipažinimas su gyvūnais.

KRUIZU PO SALAS

Be elnių, Škotijoje galima pamatyti žaliuose slėniuose lakstančias avis, įdomius paukščiukus raudonais snapais ir vandenyne besivartančius ruonius. Visus juos galima išvyksti Škotijos salose, todėl vykome į mini kruizą. Mes plaukėme į Mull, Iona ir Staffa salas. Pajudėjome iš Oban miestelio, dienos kruizo kaina –  68 svarai. Jį užsisakėme iš anksto iš čia: http://www.staffatours.com/boat-tours/departs-oban/three-isles-tour-mull-iona-staffa/.

Staffa

Iš visų trijų salų didžiausią įspūdį paliko negyvenama sala Staffa. Ji vadinasi taip dėl to, jog ši sala atrodo tarsi būtų sustatyta iš pagaliukų.

Išsilaipinus, norėjau nuglostyti pirštais visus salos šlaitus, kad pajusčiau kiekvieną grumstą, akmenį ar samaną. Kad pajusčiau grubumą, šaltį ir švelnumą vienu metu.

Bevaikštant ir čiupinėjant kiekvieną akmenį, atsidūrėme prie Fingal urvo, kuris yra 20 metrų aukščio ir 75 metrų ilgio. Dėl lenkto kupolo skliauto viduje susidaro unikali akustika. Kadangi mano sesė yra muzikantė, todėl privalėjome pabūti ilgiau, kad išgirstume bangų ir uolų sukurtą melodiją.

Jos klausydavosi ir didieji kompozitoriai, rašytojai, kaip antai, Volteris Skotas, apibūdinęs Fingal urvą kaip vieną labiausiai nepaprastą vietovių, kokią tik buvo matęs. O vandens sukuriami garsai šiame urve įkvėpė kompozitorių Mendelsoną sukurti koncertinę uvertiūrą (https://www.youtube.com/watch?v=zcogD-hHEYs).

Tiesa sakant, ir aš pirmą kartą tokį įdomų urvą mačiau. Man buvo šiek tiek nejauku, kad neįkrisčiau į vandenį, nes ten buvo gan ankšta, bet ko nepadarysi dėl muzikos.

Po gamtos koncerto, užlipome į salos viršų. Iš pirmo žvilgsnio atrodė, kad čia nėra gyvybės – nė vieno krūmo, nė vieno medžio, vos keli paklydėliai žmonės iš mūsų laivo. O iš tikro saloje pilna judesio. Vabzdžiukai, kirmėliukai… Tikėjomės pamatyti gražiausius salos gyventojus – atlantinius mormonus – mažus, mielus paukščiukus raudonais snapais (užsienietiškai vadinamus Puffins). Deja, jų nesutikome. Sakoma, kad paukščiukus pamatyti pavyksta dažniausiai vasarą, o mes į salą plaukėme pavasarį. Gal ir gerai. Tegu gyvena ramiai be pašalinių akių.

Nors paukščiukų nesutikome, bet plaukdamos į kitą salą išvydome tarp bangų nardančius ruonius. Taip smagu regėti sveikus ir linksmai plaukiojančius gyvūnus laisvėje. Esu mačiusi nuotraukas, kai nusilpę ruoniai guli krantuose (beje, ir Lietuvoje) – toks vaizdas labai liūdina. Tokiu atveju būtina jiems pagelbėti ir pranešti tarnyboms.

Iona

Išlipus Iona saloje, pievose lakstė balti debesų kamuoliukai – bandos avių. Pajutau tikrą škotišką idilę: slėniai, juose besiganančios avys ir rūstus vienuolynas. O pamačius baltą namą, įsispraudusį tarp žalių kalnų, net panorau įamžinti tokį peizažą ant drobės.

Akvarelės dažų nusipelnė ir Škotijos paplūdimiai. Ar žinojai, kad čia yra puikių, balto smėlio ir žydro vandens paplūdimių? Aš nežinojau ir buvau maloniai nustebinta, kai apsilankiau viename jų, esančių prie pat vienuolyno bei netoli uosto, iš kurio išplaukėme iš salos. Tik pliažintis ten net vasarą yra šaltoka.

Mull

Trečioji aplankyta sala – Mull, kurioje gyvena mažiau nei 3000 gyventojų. Atvykus iš judraus miesto, atrodo, kad patekai į praeitį, kai gyvenvietės dar kūrėsi ir trobos išdygdavo kelis kilometrus viena nuo kitos.

KUR SKANIAUSIA ŽUVIS ŠKOTIJOJE

Oban miestelis, iš kurio vykome į salas, garsėja puikiais jūros maisto restoranais, todėl žuvies mėgėjams rekomenduoju nepraleisti progos ir užsukti į miestelio kavines. Pats Oban miestelis yra tikrai jaukus,  tad būtinai pasivaikščiok jame. Rekomenduoju užlipti į McCaigo bokštą (primena Koliziejų), nuo kurio atsiveria gražus vaizdas.

Į Oban vykome autobusu iš Glazgo. Pakeliui sustojome Cruachan elektrinėje, kuri yra įrengta uolose ir generuoja 440 MW elektros energijos. Gidas įdomiai papasakojo apie elektrinės statybos darbus (kaip sprogdino uolas, kasė kalną) ir dabartinę situaciją.

ĮKOPTI Į AUKŠČIAUSIĄ KALNĄ – BEN NEVĮ

Apsilankymas elektrinėje, elnių maitinimas, žygiai po kalnus, kruizas po salas yra ne vienintelės pramogos. Škotijoje populiarus alpinizmas, o tam sportininkai renkasi aukščiausią Jungtinės Karalystės kalną – Ben Nevį. Jis yra iškilęs į 1344 m aukštį vakarų Škotijoje, Grampian kalnuose, netoli Fort Viljamo miesto. Į viršukalnę vykdomi įvairūs žygiai. Deja, aš Ben Nevį mačiau tik iš toli. O mano sesė gali pasigirti, kad įkopė į kalną. Viršūnę pasiekti nėra sudėtinga, trunka apie 8 valandas: 5 valandas į viršų ir 3 žemyn. Tad kitos mano kelionės tikslas bus žygis į jį.

Jei Ben Nevis yra per aukštai, galima eiti žygį arba pasikelti keltuvu ir apžiūrėti apylinkes nuo Cairngorm kalno. Balandžio mėnesį dar buvo sniego, veikė slidinėjimo trasos, dėl ko ir aš užsinorėjau dėtis slides ir žliuogti

PO ŠKOTIJOS MIESTUS

Edinburgas

Kiekviena kelionė turi būti kuo įvairesnė: ir gamtos, ir pramogų, ir miestų. Škotijoje apstu gražių miestų ir miestelių. Man pats įsimintiniausias yra Edinburgas – Škotijos sostinė. Jis yra antras lankomiausias miestas visoje Jungtinėje Karalystėje po Londono.

Jame verta aplankyti Edinburgo pilį, praeiti Royal Mile gatve, kurioje pilna tradicinių suvenyrų, užsukti į Nacionalinį Škotijos muziejų, Škotijos nacionalinį portretų galerijos muziejų, parką šalia pilies, Karališkąjį botanikos sodą, įkopti į neveikiantį ugnikalnį  Arthur Seat, nuo kurio atsiveria gražūs vaizdai. Visus objektus galima apeiti savarankiškai arba jungtis į turą autobusu ar pėsčiomis.

Jei klasikiniai miesto lankytini objektai nedomina, galima išbandyti maisto ekskursijas ar škotiško viskio degustacijas. Dar viena rekomendacija – išmokti šokti tradicinius šokius – Ceilidh. Edinburge rasi visko, ko tik užsinorėsi.

Invernesas

Jei Edinburgas tau per turistinis miestas, rekomenduoju laiką praleisti Invernese – šiaurės Škotijos miestelyje. Jame smagu pasivaikščioti, aplankyti miesto pilį, katedrą, botanikos sodą, meno muziejų ir t.t. O turistų šurmulio visiškai nėra.

Šalia Inverneso tyvuliuoja vienas žymiausių Škotijos ežerų –  Loch Nesas, kuriame, pasak legendų, gyvena Loch Neso pabaisa. Netikėta, bet jos mes nesutikome. Gal tau pavyks? 😀

Glazgas

Aš iš Lietuvos skrisdavau į Glazgą, su kuriuo susipažinau per kelias dienas. Jei esi muzikos gerbėjas, tuomet čia tau patiks, kadangi šiame didžiausiame Škotijos mieste nuolat vyksta įvairūs koncertai. Taip pat mieste jaučiamas studentiškas vaibas, nes yra daug aukštųjų mokyklų. Vienoje jų mokėsi ir mano sesė.

Jei mėgsti naktinį šurmulį, gali pereiti Sauchiehall gatvę, kurioje savaitgaliais škotai ošia (beje, kaip tik toje gatvėje ir gyveno mano sesė).

Tiesą sakant, man škotų linksminimosi ypatumai nėra prie širdies, todėl aš vietoje sėdėjimo baruose, apsilankiau Glazgo botanikos sode, Glazgo katedroje, ėjau į Kelvingrove meno galeriją ir muziejų.

Taip pat sudalyvavau tradicinėje popietės arbatėlėje The Willow Tea Rooms kavinėje, kurios interjere atsispindi garsaus menininko Charles Rennie Mackintosh kūryba. Jo suprojektuotas House for an Art Lover – būtinai užsuk ten.

KĄ PARAGAUTI, KO IŠGERTI

Be popietės arbatėlės popietės, nepraleidau progos paragauti visų tradicinių patiekalų. Rekomenduoju ir tau:

Cranachan – tai tradicinis škotiškas desertas su viskiu ir grietinėle.

Tea Cakes – labai skanūs pyragaičiai su šokoladu ir sausainiais (jų visada pašydavau lauktuvių iš sesės). Tunnocks Tea Cakes yra gaminami būtent Glazge.

Scones – desertas su uogiene. Juos siūlau paragauti per popietės arbatėlę.

Haggis – vidiniai gyvūnų organai (skamba nelabai sexy, bet skonis visai neblogas). Hagio skonio būna net traškučiai.

Irn Bru gėrimas – labai saldus gėrimas (kaip limonadas).

Viskis arba viskio likeris. Rekomenduoju apsilankyti viskio darykloje ir padegustuoti įvairių jo rūšių. Arba pavakaroti Glazge esančiame Pot Still bare, kuriame galima paragauti virš 700 rūšių viskio iš viso pasaulio.

Škotijos paslapties šydas praskleistas 🙂 . Joje ras ką veikti tiek maisto ir gėrimų mylėtojai, tiek gamtos vaikai ar miestų damos bei ponai.

Jei tave žavi rūke panirę pilių bokštai bei žali kalnų slėniai, tu privalai nuvažiuoti į Škotiją.